När jag nu på lördagen kommer ifatt insändarna i Skånskan under veckan ser jag ett mönster i kommentarerna att beslutet om MittSkåne var drivet av personintriger. Så var det inte för mig.
Som jag skrev tidigare i veckan och som jag gick upp i fullmäktige och sa, så är detta för mig ett djupt ideologiskt beslut. Efter att jag vid februaris fullmäktigemöte konstaterat att ekonomin i bolaget inte var långsiktigt hållbar så funderade jag på hur det kunde komma sig?
Vad vet en kommun om turismnäring? Är det turism som vi i kommunen skall hålla på med? Efter mitt tal i måndags gick kommunalrådet upp och sa att MittSkåne Turism utgjorde en samarbetsplattform. Vad är det som gör att näringen själv inte kan forma sina egna samarbetsplattformar, precis som Linderödsåsens turism har gjort?
Vad skulle då samarbetsplattformen göra med sin underfinansiering? I materialet till februaris fullmäktigemöte så fanns affärsplanen utdelad.
Mittskåne skulle sysslat med att ta fram ”cykelpaket”. Hur man skall cykla i kommunen – är det en kommunal angelägenhet? Lite lustigt blev det när den verkligt kommunala angelägenheten vad gäller cykling, d.v.s. cykelvägar, hade en passiv hållning i de långsiktiga budgetmålen.
Centerpartisten Sonja Persson yrkade i kommunstyrelsen på en fördubbling av mängden cykelvägar som skall byggas; minst 10 km. Detta motsatte sig då de som för för Mittskånesamarbetet.
Sista punkten i ovan mätbara mål säger att minst 5 stycken ställplatser för husbilar utanför campingplatser skall skapas. Hur är det relaterat till brevet som skickades ut av Mai Persson, Ringsjöstrands camping? Skulle Mittskåne hålla på med att skapa parkeringsplatser utanför röststarka näringsidkares verksamheter?
Var skulle gränsen mellan kommunens tekniska förvaltning och Mittskåne gå om det fanns en annan kommunal instans som byggde i kommunen. Skulle Mittskåne tagit över cykelbanorna också i förlängningen?
Jag kunde dock inte hjälpa att skratt gott åt den mellersta punkten. ”En hästprodukt till den danska marknaden”. Dafgårds hade tagit fram en hästprodukt till den svenska marknaden för ett år sedan med känt resultat – är det Ugglarps som inom ramen för Mittskåne turism AB skall ge sig in i branschen att leverera hästlasagne till Danmark?
Skämt å sido – de som tvekade om Mittskåne kan känna sig trygga i måndagens beslut. Med rätt näringslivspolitik i kommunen kommer vi få mer för våra skattepengar än dansk hästlasagne. Det är för mig tydligt att vi har gått långt ifrån vad vårt uppdrag är i kommunen.
Ett flerårigt projekt har kunnats köras till denna punkt utan att de ideologiska varningsklockorna har slagit till. Kompassriktningen har tappas utmed vägen och det är dags att rätta upp det efter valet.
Rösta på mig i valet så vi kan ställa in kompassen mot en vassare kommun.