Skolvärldens ranking av skolkommunerna ger Hörby en icke så hedrande 212e plats i landet. Det är inte någon hemlighet att resultaten från Hörbys skolor inte är bra, och dessutom är betygen uppjackade av lärare som mist perspektiven om vad skolan syftar till. Om detta har jag skrivit flertalet gånger i olika inlägg.
Efter valet i Hörby kommun har ett ledarparti utkristalliserat sig. Det är otvetydigt att det åligger Hörbymoderaterna att rätta till de problem som vi har i skolan i Hörby. I barn och utbildningsnämnden är det moderaterna som innehar ordförande posten. Birgitta Andersson har det tunga ansvaret att tillsammans med resten av nämnden rätta till problemen i skolan i Hörby, detta så att Hörbys skolor börjar leverera elever som går ut i livet väl rustade att möta konkurrensen om jobb och innovationer.
Som småbarnsförälder är jag djupt oroad över resultaten. Med vilken tillit kan jag lämna över mitt barn till den kommunala skolan och förvänta mig att hon går ut årskurs 9 med de kunskaper som krävs för att fullgöra de mest krävande gymnasieutbildningarna? Som sagt, jag är djupt oroad.
Spontant tror jag inte att det är mer pengar som behövs i skolan i Hörby (Barn och utbildningsnämndens anslag har utökats mer än inflationen) utan ett nytänkande hos organisationen för att komma tillrätta med stökigheten i skolmiljön för att få maximat fokus på att skapa fritt-, kreativt tänkande individer med goda kunskaper. Jag hoppas, för min dotter och alla andra barn i Hörby, att detta sker omgående.
Idag har jag och Wilma traglat alfabetet. Jag är otroligt stolt över hennes framsteg och när jag fråga henne var hon lärt sig skrivandet säger hon ”på skolan”. Hennes förskola är jättebra
Artikel i Skånska Dagbladet: ”Här finns Skånes bästa skolor”