Under 2009 ökades Hörbys befolkning med 5 (!) personer. Från politikerhåll hävdas att det inte har något med avsaknad av järnväg att göra. Höör däremot stormar iväg med en tillväxt på 222 personer, 44 gånger större än Hörby.
Statistik från region Skåne visar att boenden i Höör har tillgång till en större arbetsmarknad med samma pendlings insats. Spelar inte detta någon roll i valet av bostadsort?
Även om vi i Hörby kommun har en natur som överträffas av få andra kommuner, kan man inte blunda för att människors vardag blir flexiblare med en snabb och effektiv kollektivtrafik.
Hörby kommun, tillsammans med de andra kommunerna utmed E22, har satsat mycket energi på att E22 skall byggas ut till fyrfilig motorväg. Det är endast av trafiksäkerhetskäl som man kan argumentera för utbyggnaden. En motorväg har inte samma regionförstorande effekter som en järnväg. Ett konkret exempel är att orterna utmed stambanan hela vägen till Osby(!) dras med i en växande region, medan Hörby ligger på gränsen att vara en del av Malmö/Lund regionen.
Vad som är mer besynnerligt är Kristianstads hållning i frågan om Diagonalen. Området runt Kristianstad är det enda området i Skåne som inte är en del av Malmö/Lund regionen (se grafik från region Skåne) Statistiken är från 2004; sedan dess har pendlingen ökat markant, speciellt med öresundstågen som numera har både akut vagns- och spårbrist.
Hörby och Kristianstads kommuner borde vara ytterst drivande i projektet Diagonalen, men deras engagemang ligger på frysnivå. I Malmö pratar man om en trafikinfarkt när fler pendlar in och täpper till gatorna. Även från Malmö och Lund ses inga ambitioner att lösa problemen. Från regionen ses inte problemet med att Kristianstad inte är en integrerad del av den dynamiska Öresundsregionen. Vad är det för fel på skånska beslutsfattare?
Det är uppenbart att visionerna om en kraftfull region inte spänner bågen hårt nog. Blir det ingen ändring kommer inte hela Skåne vara en del Öresundsregionen. Det är tragiskt när det finns så stor potential.
Läs mer i artikel i Skånska Dagbladet
Det är klokt att titta på en längre tidsserie när man ska dra slutsatser om befolkningsutvecklingen och vad som påverkar. 2005 var vi i Hörby 14274, 2006 14540, 2007 14584 och 2008 14757. Det fanns inga tåg då heller, ändå är det en en tydlig och stabil ökning de år som nya områden eller nya lägenheter blivit färdiga. Utan nya områden eller lägenheter, lägre befolkningsökning. Att så många väljer att flytta till Hörby när det väl byggs har säkert att göra med god möjlighet till pendling, kollektivt med Skåneexpressen, eller enskilt med bil.
Och visst driver vi Diagonalfrågan. Den har varit uppe i varenda diskussion vi haft med Region Skåne om framtidens infrastruktur sen många år tillbaka. Att arbeta för Diagonalen är ett projekt som tar tid och är långsiktigt. När vi i Hörby började driva frågan var de flesta skeptiska, numer är det en av de saker som hela Skåne Nordost har med i sitt arbete och även Region Skåne nämner som en möjlighet. Banverket har gjort utredningar som inte fanns i föreställningsvärlden från början.
Naturligtvis skall man titta på lite längre serier. Som du nämner är det bara senaste året som avviker om man tittar från 2005 och framåt:
Men tittar man lite längre tillbaka så ser man tydligare hur Hörby har släpat efter, speciellt tidigt i perioden där kommunerna var ungefär lika stora
I min värld är det ingen tvekan om att det är lättare att pendla till Malmö/Lund/Köpenhamn från Höör. Känns lite olustigt att detta inte delas.
Om man tittar vidare på resultatet av lobbykampanjen för Diagonalen är det inte så att man blir imponerad över resultatet. Det går inte att finna något officiellt ställningstagande av ansvarig person som argumenterar starkt för skånsk regionförstoring mot nördöstra skåne. Vad gäller Banverkets utredning, har fokus varit på att ersätta busstrafik. Om det är utgångspunkten för att analysera projeket Diagonalen, då har man inte förståt vilka problem, men framförallt vilka möjligheter, man har här i Skåne.
Befolkningsstatistiken kommer från följande källor:
Höör
Hörby
Jämförelse av de faktiska talen visas i fölajnde diagram:
För att förklara den utvecklingen måste Du gå längre tillbaka, till tiden när pågatågen kom till Höör. Då blev det mycket riktigt ett uppsving för Höör, som också gick om Hörby vid den tiden Du visar på. Men en sak som hände när landstingen i Malmöhus, kristianstad och Malmö slogs i hop till Region Skåne var att Skåneexpressen 1 infördes. Det som då syns i utvecklingen är att Hörby i huvudsak håller jämna steg med Höör, åren 2000 – 2008 ökar Höör med ungefär 50 personer mer totalt. Så ur konkurrenssynpunkt är bussen och E22:an ett bra alternativ till tågen.
Givetvis ska vi fortsätta arbeta för tågförbindelse. Du tycker inte att det är viktigt att Skåne Nordost står bakom diagonalen och att Banverket gjort utredningar. Men all erfarenhet från opinionsarbete visar att det är just den sortens framsteg som kommer att ge resultat i slutändan. Långsiktighet och tålamod lönar sig.
Vad gäller enkelheten att jobba i Lund/Malmö/Köpenhamn är det klart att det är lättare om man har ett jobb som ligger nära de platser tågen stannar. Har Du ändå en busspendling från stationen blir däremot ett bra alternativ även tidsmässigt att ta bussen från början.