Det är en dröm för många barn att ha en cool lådbil. Denna dröm närde även jag när jag var liten… eller lite mindre i alla fall.
När min dotter förde frågan på tal var det säkert att stor del av semestern skulle ägnas åt just ett lådbilsbygge. Bara för att undersöka barnets commitment till projektet lät jag henne själv betala kostnaden för grundstommen – en barnvagn.
Det pedagogiska exemplet att gå upp på Blocket och hitta barnvagnen var stort. Vagnen med ett par rejäla axlar och hjul av modell Teutonia hittas i Klippan . Inombords konstaterar jag att det kommer kosta mig mer att köra till Klippan än vad själva barnvagnen kostar.
Hur som helst så är det ett otroligt sammanträffande att personen som vi skall köpa barnvagnen av har jag gått på kurs med i Stockholm bara en månad innan. Världen är allt bra liten… som det brukar heta.
Väl hemma kommer vinkelslipen fram och framaxeln demonteras och monteras på en regel. Dessa två bitar utgör styraxeln.
Resten av barnvagnens underrede (förutom den så otroligt praktiska korgen för blöjor och shoppingpåsar) låter vi vara kvar i befintligt skick.
Plankor skruvas fast i barnvagnschassit med vagnsbultar och låsmuttrar
Längs med centrumlinjen av chassit lägger vi en regel och skruvar fast chassit i den. Även styraxeln skruvas fast på centerregeln med en rejäl vagnsbult och en låsmutter. Alla bultar och muttrar köper vi på Kvist och Knast i Höör till kilopris.
Mellan plankorna på sidan fäst reglar. En längsgående regel kopplar ihop chassit med styraxeln i fören.
På sitsens stålrör borras hål och barnvagnsstolen skruvas på plats direkt på plankorna.
Efter att stommen var klar var det dags att bygga skalet. En plywood skiva på 6mm inhandlas och på XL Bygg i Höör hjälper killen på plocklagret till med tillsågningen.
Plywooden formas med lite vilja till en fartvänlig spets med hjälp av reglar mellan de båda sidorna. Formen på kanterna på plywooden förstärks genom lister från samma plywood skiva.
Plywooden fästs i chassit med den genomgående bultarna från chassit med resultatet att konstruktionen blir superstabil.
Till sist målas vagnen i valfri färg. Just denna lådbil kommer bli mintgrön, eller marsipan som det hette i brytningsmaskinen på Colorama i Höör.
En träplanka får agera broms med ett rep för att styra bromsen på barnvagnen. För att bromslåset skall bromsa och inte låsa hjulet så skruvas en plåtbit fast på hjulnavets innansida. En tillräckligt robust lösning för ändamålet.
Det mest kostsamma var dock vimpeln, tutan och reflexerna som inhandlades på Gelwel. Något som var genomgående på alla inköp var dock ”lådbilsrabatten” – alla inköp där ändamålet ”lådbil” diskuterades innebar att en viss monetär rabatt infann sig.
Och visst kan jag hålla med som att det är en nobel sak att bidra till att ytterligare en lådbil ser världens ljus. Troligtvis har välvilligheten med drömmen att göra som jag började artikeln med.
In alles kostade lådbilen ungefär 1000 kronor.
Här kommer en instruktion och en provkörning med den färdiga lådbilen på min Youtube kanal:
Vilket trevligt inlägg och fantastiskt bygge 🙂
Konstaterar att lådbilden kostade lite mer än min mellanring till kameran 😉
Men man måste ju unna sig här i livet ha ha
Så kul för W!