Ostlänken – inte bara en möjlighet för sydost

Av | 2013-02-09

Politikerkåren diskuterar Sydostlänkens vara eller inte vara – en diskussion som pågått länge och väl. Det är dags att ha modet och dra strecket. Visst kommer det bli ett ramaskri från sakägarna, men Hörby samhälles möjlighet till fortsatt utveckling måste gå först.

När jag funderar på det som kallas Sydostlänken är järnvägsstationen central för dess tillblivelse. Denna punkt kommer att vara centrum i mycket av den kommande trafikplaneringen i Hörby. Läs mer om järnvägen i förra bloggningen om Diagonalens dragning. En station kommer med nödvändighet vara den stora målpunkten för trafik. Andra målpunkter i området är industriområdet som Lokalföreningen står för samt vårdcentralen. Men påverkan från dessa två är så liten att den inte motiverar investeringen i länken.

Spontant angående denna mållista måste jag först säga att Lokalföreningen bör flyttas från dess nuvarande plats till ett av industriområdena i norr eller väster om samhället. Det är synnerligen dåligt placerat i villakvarteren och i den fina naturmiljön som området annars är berikat med. Låt oss bygga bostäder mellan Näckrosgatan och ån!

Så till vägen. Jag föreslår en led från E22/Slagtofta-påfarten, genom industriområdet till resecentrum (järnväg och buss) vid nuvarande busstationen. Anslutningen söderifrån kommer på platsen för den nuvarande kraftledningsgatan, via Råby och över till Rv13.

Det finns alla möjligheter att problematisera alternativa dragning med anslutning till Kristianstadsvägen vi olika punkter. Men ser man placeringen av resecentrum faller sig dragningen naturlig. En klyvning av Karnas backar eller genom villakvarteren på Stattena är så mycket sämre då man inte kan använda leden till att tappa av villakvarteren i söder.

Att i förlängningen binda ihop mot E22-påfarten i Slagtofta ger en gen lösning från Råbyvägen.

Vi ser att vi öppnar upp för bebyggelse i Näckrosgatans förlängning, öster om vägen. Både norr och söder om ån kan man med fördel bebygga med bostäder. Dessa bostäder kommer ha under en kilometer från järnvägsstationen och ungefär samma avstånd till nuvarande centrala delarna av Hörby.

Ett svar på ”Ostlänken – inte bara en möjlighet för sydost

  1. Peter

    Korvlänken – för oss som inser att det är rökt.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.