Det finns en kommun som heter Essunga, vilka har lyft sig själva vad gäller elever behöriga till gymnasiet. Läs gärna Essunga kommuns artikel i ämnet.
Det är inte med nödvändighet så att fler lärare i skolan kommer att lösa problemet. I Essunga har man slutat tycka att det är elevens fel att den inte lär sig och växlat över fokuset att man skall lyckas. Inom Essunga kommunen pekar man på det goda ledarskapet för att driva igenom förändringen.
Man gör det lätt för sig när man som Socialdemokraterna i Hörby i Skånska Dagbladet och i kommunfullmäktigedebatt kräver omedelbara skattehöjningar och tror att det kommer lösa problemen.
Man kan roa sig med att studera statistiken där man jämför Hörby kommun med grannkommunen Höör, som har haft en mycket positiv utveckling inom skolan rent behörighetsmässigt.
Tittar man på relationen mellan behöriga till gymnasiet och kostnaden per elev så kan man konstatera att med i princip samma kostnadsutveckling så har vi i Hörby haft ett katastrofalt resultat.
Antalet lärare per elev har minskat i Höör och i Hörby; detta har inte påverkar resultaten i Höör till det negativa.
Ser man på kostnaderna per elev och antal elever per lärare kan man konstatera att kommunerna följer varanadra åt.
Statistik kan man använda på många sätt, men jag tror inte att man kommer hitta svaret där på problemen inom skolan i Hörby. Jag tror att det saknas ledarskap och en stark vision om var vi vill komma med skolan. I stället för att skicka in fler resurser i skolan kanske vi skall använda sommarlovet åt att fundera på hur de resuser som faktiskt redan finns i skolan används och den största tillgången i Hörbys skolor är lärarna själva.
Vi som politiker måste ge dem möjlighet att bedriva och utveckla sitt ledarskap i och utanför klassrummet. I grund och botten tror jag att det är ett ledningsproblem. Hörby behöver ett motsvarande ledarskap som man har i Essunga och vi skall ha en nolltolerans mot elever som inte satsar på sin utbildning och i förlägningen sina liv.
Pingat till intresseant.se
Mer resurser ger inte nödvändigvis bättre resultat. Men efter en lång dialog med läare och skolledning så är jag av samma övertygelse som Barn- och utbildningsnämnden. Ska vi tillbaka till de mycket goda resultat som Hörby kommun haft när det gäller gymnasiebehörighet (oftast bland de 50 bästa kommunerna i landet) så behövs en ökad lärartäthet och fler vuxna i skolan.
Jag hoppas förstås att vi klarar det utan skattehöjning. Men alternativet att inte sätta till mer resurser i skolan finns inte som jag ser det, och det finns det en bred enighet om såväl inom femklövern som kommunfullmäktige i sin helhet, det var mycket tydligt efter måndagens fullmäktigedebatt.
Pingback: 10% är 55 barn – inget att vara nöjd över « perelis2010.se