Hemtjänsten är vad man gör det till

Det är inte roligt att höra på radion (SR 2013-11-20) idag om hur många medarbetare inom äldreomsorgen som vill byta jobb. Och visst kan jag förstå det, bland annat från de diskussioner med personalen om hur hemtjänsten fungerar i Hörby när jag var ute och åkte tidigare i höst.

Det var ju inte så att idéer saknades på hur man skulle kunna förbättra verksamheten, utan mer en frustration om hur dessa idéer tas till vara. I grund och botten handlar detta om ett ledarskaps problem. Även vi i socialnämnden har all anledning att vara självkritiska om hur vi ger stöd till eller krav på verksamhetsutveckling och förbättrade processer.

Men allt är inte nattsvart. På senaste arbetsutskottet i Socialnämnden så presenterades ett ärende om en försöksperiod att använda bättre IT stöd för den ambulerande hemtjänstpersonalen. Det handlar om ett integrerat planeringssystem med Procapita, ett mobilt dokumentations system för smartphones, också det integrerat mot Procapita. Och sist men inte minst elektroniska lås så att nyckelhanteringen kan slopas.

Detta är precis de punkter som personalen lyfte för att effektivisera sin verksamhet. Jag skulle vilja påstå att detta kommer förbättra den administrativa kvaliteten i produktionen dramatiskt och styrningen kommer bli mer exakt.

Samtidigt som denna utvärderingsverksamhet drar igång inom kort finns det andra områden att förbättra. I den nya organisationen är det myndighetsenheten som fattar beslut om biståndet i form av hemtjänsttimmar utifrån schablontider. Vad som är viktigt är feedbacken om det verkliga behovet som personalen på marken uppfattar finns.

Alla omprövningar av bistånd, som nu sker mer frekvent, måste innehålla ett moment där hemtjänstteamet är en remissinstans för det upplevda faktiska behovet. Feedback från personalen på fältet måste kunna initiera omprövningar av bistånd för att minska svinnet.

Detta är en ledarskapsfråga att se till så att varje enskild medarbetare är delaktig i att göra verksamheten så optimal som möjligt för att kunna leverera maximal kundnytta.Att känna delaktigheten och möjligheten till att påverka den egna arbetssituationen innanför de ramar som satts upp av medborgarna är troligtvis den största arbetsmiljöfaktorn med störst utvecklingspotential.

Målsättningen måste vara att hemtjänsten inom Hörby kommun skall ligga i teknologins framkant med självtrimmande processer. Varje medarbetare måste vara medveten om och känna engagemang inför behovet av effektivitet för att betalningsviljan av skattekollektivet skall kunna upprätthållas till den offentligfinansierade omsorgen.

8 svar på ”Hemtjänsten är vad man gör det till

  1. susanne meijer

    Just det Per Elis det är en ledarfråga och där har ni i femklövern misslyckats totalt. Alla mätningar i socialförvaltningen gör tummen ner på er politik i att ha fokus på ledarkompetens i vår verksamhet.

    Ni har nu i ytterligare 3 år av kvarvarande ett harvat runt i denna fråga. Igår var du med och beslutade om straff för hemtjänstpersonalen med att möjliggöra till indragna semestrar, att ej bevilja semestrar över helger samt inga semestrar som beviljas över jul och nyår.

    En förfärlig personalpolitik som inte Socialdemokraterna i Hörby står bakom. Men Ditt parti M + hela femklövern, SPI och SD gör detta.Allt detta för att ni inte kan hantera er ledarutveckling i kommunen.

    Svara
  2. Debattvillig

    Elektroniska lås = dödsfälla.
    Senast för 1-2 veckor sedan så brann en äldre inne pga det.

    Mina föräldrar hade aldrig fått ha elektroniska lås.
    Hemtjänsten hade vart tvungna att ha nycklar. Vilket dom är skyldiga till juridiskt.

    Svara
  3. Uno Johansson

    Per Elis
    Jag tror inte du är i takt med Hörbys medborjare.Dom flästa skulle säkert vilja ha mer tid till sina anhöriga, det framgår av olika undersökningar i Sverige.Sen kan man bara beklaga, rent av skamligt att inte SPI ochSD
    inte följer sina intensijoner, när det gäller dom människor som skapat
    förutsättning för den standard som dom själv förvägras på gamla dar
    då räknar man dom i sekunder.Hur skulle det vara om man började
    tidstuderade alla dessa tjänstemän, dom skall inte vara några heliga
    kor.Där finns säkert mycket mertid att hämta till dom äldre. Ni som sitter
    och stryker sekunder gå ut och jobba praktiskt och ta del av det elende
    ni ställer till med.

    Svara
    1. Uno Johansson

      Kan du vara vänlig och skriva så att dom som inte är akademiskt utbildade förstår din kommentar.
      Självklart skall hem tjänstens anställda i görligaste mån kunna lägga sina semesterdagar så att det passar dom. Vi lever inte i det förgångna.
      Detta måste ju också vara en trivselfråga där personalen kan få ha önskemål.
      När det sen gäller att spara pengar måste man ju faktiskt vända på alla stenar, den frågan besvarade du inte. Då försöker du med akademiska floskler undvika. Jag anser att vi inte bara ska fokusera på en fråga utan om socialens ekonomi, det handlar ju faktiskt om helheten. Det fattas ju 12,5 miljoner kronor och som vanligt vill man ju dra in på personal inom äldreomsorg, sjukvård och städ. Dom störste lönegrupperna finns ju faktiskt inom tjänstemannasektorn. Men tydligen är detta en ”het potatis” inom ert parti.

      Svara
  4. Per Elis Jansson Inläggsförfattare

    Susanne + Uno; handlar era kommentarer om identitetsskapande och engagemang eller kommenterar ni fredagens artikel om mer distinkt uttalande vad majoriteten tycker är lämpligt godkännande av semester utifrån verksamhetens behov?

    Att införa självtrimmande processer förstår jag inte hur det kan vara kontroversiellt, till och med Socialdemokraterna var ju med på den biten i fredags när jag tog upp det. Frågan är om man förstod vad det handlade om?

    Effektivitet är att styra de begränsade resurser vi har till rätt behov hos enskild brukare, och det måste vi göra från ett systemperspektiv så att vi kan skala upp metoderna att gälla kommunövergripande.

    Det blir lätt tekniskt speciellt eftersom jag i min beskrivning håller mig på systemnivån och inte exemplifierar på individnivå – bland andra har Anita Ullman på Facebook beklagat sig över detta sätt att beskriva system.

    Den som är intresserad kan ju ta en funderare på hur någon som inte förstår systembeskrivningen gör anspråk på att ta över verksamheten från 2014 och idka styrning på individnivå.

    De lås som vi i arbetsutskottet fick beskrivna var inte bara digitala utan kunde styras mekaniskt av brukaren/personal också.

    Svara
  5. Debattvillig

    Så hemtjänsten har alltid nycklar med sig?
    Dåså. Då är problemet löst med ev bränder och dödsfall pga dessa.

    Svara
  6. Ewert Nilsson

    Det verkar som du druckit Hörbyvatten Per Elis Jansson !!!!

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.