Den första delen av artikeln skrevs för en månad sedan. På grund av turbulensen i politiken föll den bort bland de andra drafterna. Idag fick jag ytterligare ett brev från Länsförsäkringar som gjorde den aktuell igen.
11/9 Paranoia spirar (del 1)
Jag har någon form av ekonomisk relation till Länsförsäkringar i området fondförsäkringar. I fredags fick jag ett brev från Länsförsäkringar liv om att de skall sälja fondförsäkringsbolaget; ”Det gör vi för att ge dig en högre avkastning på ditt sparande” heter det. I mitt huvud översätts det till ”vi kan inte ta tillräckligt stora risker med dina pengar inom det nuvarande fondbolaget”. Inga nya engagemang inom ”Traditionell förvaltning” tillåts. De fortsätter längre ner i brevet:
Genom att Länsförsäkringar Liv kommer att sälja fondförsäkringsbolaget till Länsförsäkringar AB får vi en högre flexibilitet i vår kapitalförvaltning, vilket ökar tryggheten för dig och förbättrar möjligheten till en högre avkastning. Vi vill understryka att försäljningen kommer att genomföras i en mycket noggrann process där värderingen görs av tredje part.
Jag vet inte vilken mediastrateg de har tagit in för att kommunicera detta. Vilken trovärdighet tror bankerna att de har efter finanskraschen? En ”noggrann process” och ”tredje part” är en garanti för att man blandar in tillräckligt med advokater för att hindra att några oegentligheter kommer att uppdagas, oavsett hur många ljusskygga transaktioner man bakar in i paketet.
”Högre flexibilitet” – jag säger bara en sak: sub-prime. ”Ökar tryggheten” – visst låter det lite som ratinginstitut, och det vet vi ju alla numera att de är köpta som marknadsförare.
Det är ett fascinerande nyspråk som tillämpas – vem är det som tror på dessa floskler fortfarande?
Hade det inte varit för att Länsförsäkringar är ett kundägt bolag så hade detta varit mycket oroande.
12/10 misstanken bekräftad (del 2)
Idag fick jag ett annat brev från Länsförsäkringar. ”839 kr kommer att sättas in på ett konto som du väljer.” Man skulle kunna tro att det är ytterligare ett Nigeria brev. Hade det kommit på mail hade det med 100% sannolikhet fångats av spamfiltret.
Länsförsäkringar vill betala tillbaka pengar till mig på grund av vinsten i bolaget.
Det är ett snällt sätt att tala om för mig ungefär följande:
Kolla här, vi tog 839 kronor från dig förra året och du märkte det inte!
– OK, jag erkänner, de är skickliga.