Kommer ni ihåg den neutrala observatören som sa följande i tidningen 2015-03-20:
– S och Kommunal har konsekvent lagt förslag på en större social verksamhet utan att kunnat visa att det är till gagn för kommuninvånarna i Hörby.
Naturligtvis drog jag på mig massiv kritik för uttalandet. Idag (2015-05-09) i Skånskan kan vi läsa om det personliga ombudets tjänstgöringsgrad. När Socialnämnden före valet ställde fråga om spara dök brukarnas behov av personligt ombud upp som en möjlighet till trimning av kostnaderna efter utredning av förvaltningen. Behovet av en heltidstjänst i form av personligt ombud fanns inte.
Nu har som bekant en ny regim tagit över i kommunen bestående av Socialdemokraterna och Kommunal. Socialchefen i kommunen måste nu backa och konstaterar följande:
Det är en politisk viljeinriktning att tjänsten skall vara på 100%. Vi ändrar oss efter uppvaktningar av fackliga organisationer och hörande av brukare.
Som jag tidigare konstaterade så är det Socialdemokraterna och Kommunal som har tagit över i kommunen med de andra partierna i regnbågen ståendes vid sidlinjen. I bästa fall knyter dessa handen i fickan men troligtvis lever de fortfarande i euofori över alla ordförandeposter man har fått – bland annat i Socialnämnden.
Kostnaden för detta då? Ja, den skickar Regnbågen till Hörby kommuns invånare för att finansiera tjänster som inte behövs. ”Grattis Hörby!”, säger jag med lätt ironi. Mer om detta i november.
Är det någon som förebrår mig mitt ställningstagande fortfarande? När jag avstod att vara med i Regnbågen fick jag besked att acceptera eller försvinn från Centerpampen. Jag gissar att C-Kd-Fp får samma meddelande från Socialdemokraterna och Kommunal vad gäller kostnadsökningarna.
Men väl att betänka är att detta besparingsförslag är från en tid med alliansstyre. Framgent kommer inte ens dessa förslag att dryftas – förvaltningen vet att det inte finns någon politisk majoritet som är intresserad av effektivitet och kommer därmed att sluta jobba med dylika förslag.
”Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning”. W Churchill Nov 1942.
Hej Per-Elis! Hör gärna av dig till mig så kan jag berätta hur vi personliga ombud arbetar! 🙂
Hej Ulrika, jag är övertygad om att personliga ombud är nödvändiga för kommunikationen och hjälpen, men min observation handlar om att behov och kostnad inte står i första rummet. Detta är en förändring i praxis efter maktskiftet i höstas men följer samma politiska linje som Socialdemokraterna drev under förra mandatperioden.
Du är välkommen att använda min blogg för att marknadsföra och beskriva det personliga ombudets verksamhet, som numera omfattar en heltid. 😉
Hej igen! Det finns mycket information om personligt ombud t ex Hörby Kommuns hemsida, Socialstyrelsen m m. Socialstyrelsen skriver mycket tydligt hur vi ska arbeta och hur många klienter vi bör ha. Jag förstår att man måste spara i Hörbys socialtjänst men det är ju viktigt att ni som politiker får till sig ett riktigt underlag, om det ska bli en riktig besparing. Så var inte fallet enligt bl a schizofreniföreningen, RSMH och brukare/anhöriga i Hörby. (facket tror jag har spelat en mindre roll) Utredningen som ni i den gamla nämnden fick till er, nämnde inte med ett ord vilken målgrupp det rörde sig om och gjorde märkliga jämförelser med andra personalkategorier.Det nämndes inget om det arbete som vi ombud utför som innebär besparingar, även för kommunerna. Det räcker med att jag varje år får ett par klienter i arbete eller till annat bidragssystem än försörjningsstöd så har kommunen sparat in bra mycket mer än vad som skulle skett med en halvering av tjänsten.Läs artikeln igår i Sydsvenskan ang Malmö Stad hur de minskar försörjningsstödskostnaderna.http://www.sydsvenskan.se/malmo/skenande-bidrag-bromsade/. Tiden till klienterna är avgörande och det är därför vi ombud inte kan ha så många klienter som utredningen ansåg. Just för kvalitens skull. 🙂 Ha en fortsatt skön söndag!