Man får ändå beundra vår kära kommun och dess mod som man visar genom att distribuera rubricerade rapport och ge sig på en tolkning på sin hemsida.
”Det som mäts i undersökningen är medborgarnas attityder, alltså hur de upplever olika frågor. Svaren bygger alltså inte på fakta och även personer som inte har personlig kännedom eller erfarenhet i en viss fråga, har möjlighet att ange sin personliga åsikt.”
Med andra ord: Inga fakta, bara en massa åsikter från folk som inte har en aning. Fantastiskt formulerat med stor respekt inför de 496 personer som bemödade sig med att fylla i undersökningen.
Om man tittar på ”fakta” så skriver kommunen följande:
”2017 års undersökning visar att Hörby hamnar på ungefär samma medelvärden som de flesta andra kommuner.”
Om man tittar rent statistiskt på resultaten så visar det sig att 19 av 26 mätvärden ligger under snittet.
Det är även för Hörby kommun lite väl magstarkt att påstå att man ligger på ungefär samma medelvärde – det är inte sant helt enkelt.
Jag funderar på varför man inom kommunen inte tar till sig detta resultat i stället för att förminska och ignorera – kanske handlar det om vad man skriver om, att det är massa löst tyckande.
Och denna förklaringsmodell stöds i den gren som kommunen presterar som sämst i: ”Nöjd inflytande index”. Inte på någon av punkterna presterar kommunen bra.
Absolut sämst är det med påverkan och speciellt förtroende där man noterar en bottenplacering (placering 130) där endast Norrlandskommunen Ljusdal ligger sämre till på plats 131. Inte ens när man får siffrorna svart på vitt är det något att ta hänsyn till – medborgare gör dig icke besvär!
Inte så förvånande givet vad vi har upplevt i Hörby de senaste mandatperioderna, men det är inte utan att man undrar vad man i hela friden håller på med i Ljusdal…
Gå till SCBs rådata
Mina filer
– Kommunens sida i PDF SCBs Medborgarundersökning 2017
– Data i pivot medborgarundersökning.xls
– Kommun rankning (från SCB databas)nationellt förtroende 2017 SCBs Medborgarundersökning 2017