Hörby har en unik plats på kartan i Sydsverige – mitt i Skåne. Som århundraden tillbaka gäller det fortfarande att de största vägarna möts här. Förr i tiden gav det upphov till handel, idag är det andra möjligheter som öppnar sig. När dessutom genomfarterna kommer öka genom Hörby framstår det som en naturlig utveckling för kommunen att satsa på just detta Skånska kors.
Titta på en karta över Skåne, och se de stora noderna. Helsingborg, E4 norrut, Malmö/Lund, Trelleborg, Kristianstad och Ystad. Trafik norr och nordöst från hamnen i Ystad går genom Hörby. Trafik från Blekinge till sydväst går genom Hörby. E22 byggs ut, Riksväg 23 mellan Rolsberga och Höör kommer gå via Hörby, genom samma korsning där E22 och riksväg 13 korsar varandra.
Det är inte svårt att tänka sig att lager och spedition kommer bli en viktig näring för Hörby i framtiden. Det i kombination med Hörbys traditionella starka fordonskluster borgar för ett dynamiskt centrum. Vi har alla möjligheter med rätt planering alla förutsättningar att kunna utnyttja denna naturresurs som det moderna samhället ger oss.
I samband med korsningen finns alla förutsättningar för att bygga restauranger och bensinmackar och därigenom skapa en livskraftig servicenäring. Med den stora genomströmning av fordon finns säkert möjligheter till externetablering av affärer. Så vi i Hörby måste på ett tidigt stadium göra ett val om vi skall tillåta det genom planeringen.
Jag anser att det vore otroligt skadligt för by-kärnan om man tillåter externetablering av de stora kedjorna. Vi måste i Hörby fokusera på att vid liv hålla den gamla stadskärnan med de offentliga miljöerna och arenorna som kommer bli mer och mer unika i framtiden.
Så med rätt planering av korsningen Rv13/23/E22 mellan Osbyholm och Hörby kommer vi ha goda möjligheter att utveckla nya näringar. Jag anser att detta skall in på ett tydligt sätt i översiktsplanen så att vi tydligt signalerar till framför allt vägverket, men även markägare att detta är den väg som vi bör gå i den långsiktiga planeringen i kommunen.