Socialnämndens resultatuppföljning är alltid spännande. Man sitter med andan i halsen varje gång förvaltningsekonomen genomför sin dragning på nämndmötet.
Anledningen till att det är så spännande är i stort sett de externa placeringarna. Externa placeringar handlar om tjänster kommunen akut köper in till individer som är i behov av en omvårdnad vi i kommunen inte kan tillhandahålla i egen regi.
Som man kan se på ovan bild fluktuerar kostnaderna mycket månad för månad. Just på grund av detta har jag hört flera gånger att om man lyfter ut denna budgetpost från socialnämndens budget så kommer man få en mer säker prognos. Visst skulle det kunna vara så i det korta perspektivet, men vår uppdrag är att omforma behovet så att de totala kommunala kostnaderna för den sociala omvårdnaden sjunker.
Detta innebär att vi måste fånga de individer som är på glid nedför behovsspiralen innan de landar i de dyra externa placeringarna. Därför är det viktigt att se helhetsbilden när man gör kostnadsanalysen. Tidigare i processen måste man sätta in stödet och poängen är att detta tidiga stöd är så mycket billigare än det senare. Det är en kostnadsoptimering som kräver en del politiskt mod att genomföra, då man inte direkt ser besparingen.
Grunden i detta är det arbetet som vi nu genomför inom socialnämndens ansvarsområde. Ofta går reformarbetet under benämningen ”hemmaplanlösningar”, men jag vill hellre prata om den ”sociala insatspaletten”. Med hjälp av denna kan våra handläggare mer aktivt matcha individens behov med en insats. Vem som egentligen utför denna omsorg har jag inga starka meningar om, förutom att det måste visas att det blir så kostnadseffektivt som möjligt.
Just nu har vi många individer som ligger och rullar runt i systemet. Från den tidigare regimen har vi ett uppdämt behov att beta av innan vi kan se resultaten av det nya sättet att jobba. Därför är det viktigt att mäta över hela linjen, så att de ökande kostnaderna på karusellerna verkligen hämtas hem, och mer därtill, på gungorna. Vi måste kunna se att strategin levererar de resultat som vi förväntar oss.
Hösten utmaning är att kunna följa upp och genomföra korrigerande åtgärder så att strategin inte havererar i taktiskt budgettrixande för att rädda ansiktet inför resultatet av 2012 år underskott.