På många skolor debatteras huruvida Sverigedemokraterna skall släppas in för att framföra sin politik. Rektorer och politiker stormar om att man inte kan gå dem till mötes. Ibland hänvisas det till säkerheten, ibland till Sverigedemokraternas människosyn. I Eslöv vågar inte ens rektorn ta beslutet utan försöker skicka bollen över till politikerna (läs artikel i Skånska Dagbladet).
Jag måste erkänna att jag känner mig lite olustig till mods att man inom den kontrollerade miljön som skolan utgör, där möten med politiska partier sker på elevernas villkor, inte vågar tillämpa de mest basala demokratiska principer.
Se detta inslag från SVT aktuellt för en bakgrund:
14% av skolorna har intagit ståndpunkten att alla åsikter är inte välkomna.
Våld
Argument som framförs att det skulle kunna uppstå våld i samband med ett sådan möte är mycket allvarligt – om hotet är reellt på någon skola är det ett fall för SÄPO och deras roll som ansvariga för författningsskyddet. Det är fundamentalt att yttrandefriheten bevaras och inte skräms till tystnad genom våld eller hot om våld.
Åsikterna
Det är fullständigt oacceptabelt att hänvisa till Sverigedemokraternas åsikter när man tar beslut om att förbjuda alla partier att komma till skolorna. Vad som är ännu mer oroväckande är lärares antidemokratiska metoder. Som exempel sätter lärare betyg på åsikter. Det är kontraaproduktivt att signalera att ”du har inte rätt till din åsikt”.
Tack ock lov säger Skolverket att det är fel, men dessa nyttiga idioter framhärdar. Vilket buskap förmedlas till eleverna genom detta handlande?
Konsekvenser
Konsekvenserna av locket-på metoden kommer bli att elever kommer inte att konfronteras med olika perspektiv och ideologier. Som skola kommer man, genom att förtrycka åsikter, fostra människor som är totalitära och inte demokratiska. Man kommer inte att få bredd på diskussionen och elever kommer inte få hjälp att analyser och få perspektiv på Nationaldemokraterna eller Sverigedemokraternas icke-toleranta syn på människor i samhället.
Lösning
Hur gör man för att komma rätt har? Naturligtvis skall alla åsikter välkomnas i skolan, men åsikterna får absolut inte stå oemotsagda. Det åligger lärare att hjälpa elever att förstå vad som är etiskt rätt och fel i argumentationen. Läraren måste förklara konsekvenserna av en nationalistisk politik – varför det låter bra, men får katastrofala konsekvenser för samhället och människorna där i.
Tyvärr finner man nog orsaken till problemet hos lärarkollektivet. Att försöka nysta i och förklara Sverige och National – demokraternas åsikter är som att rensa avloppet, inte speciellt trevligt men någon måste göra det. Rektorn på Bergaskolan i Eslöv är ett exempel på detta, och uppenbarligen förstår hon inte skolans roll i samhället.
Nu är inte lärarna de enda som har tvekat inför att ta i skiten; från politiskt håll har man umgåtts med tanken att frysa ut Sverigedemokraterna genom att undvika debatter. Helt fel! Vädra ut deras unkna värderingar – studera vad de verkligen står för och vilka männikor som finns bakom.
Det är som om man har missat hela poängen med skolan. Det övergripande syftet med skolan måste vara att utveckla människor till kritiskt ock kreativt tänkande samhällsmedborgare.
Pingat till intresseant.se