Lördagen den 10 september genomfördes en mer eller mindre vetenskaplig granskning av Hörbys pizzerior. I Hörby har vi fyra stycken pizzerior som levererar pizzor till lokalbefolkning. Eftersom man ingår i Socialnämnden ligger denna granskning inom dess ansvarsområde. Många oinsatta tror att övervakningen av pizzeriorna ligger inom Miljönämndens område, och till visst del stämmer det med avseende på bakteriehalten, men vi i Soc har ett mycket bredare ansvar i form av folkhälsoarbetet, och här backar vi inte en tum!
Det har under sommaren framkommit att många tycker att nämndsledamöterna lägger sig i för mycket på förvaltningssidan, men jag vill poängtera att pizzabedömning är inte delegerat till förvaltningen.
I det förberedande arbete definierades mätområdena. Man kan dela in det hela i tre huvudkategorier: pizzan, pizzasalladen och pizzerian. På varje område betygsattes olika parametrar som är viktigt för en lyckad kväll. De olika områdena viktas på grund av dess olika betydelse för kvaliteten/upplevelsen.
Pizzerian
På området pizzerian lägger vi mer kvantiativa parametrar, så som pris, tid, avvikelse på leveranstiden, mängden pizzasallad, men även en fråga om bemötandet (av bandbreddskäl är det bara en samplig per pizzeria). Initialt fanns parametern värme och vikt med, men då det av praktiska skäl inte gick att genomföra testet utgick dessa parametrar.
Pizzan
Pizzan bedömdes utifrån dess utseende/aptitlighet, hur konsistensen var (mängden sås), smak/styrka samt dess komposition (vilka ingredienser och dess inbördes mängdförhållande).
Pizzasalladen
Pizzasalladen bedömdes utifrån utseende, smak och fräshhet. Viktningen av poängen från pizzasalladen var lägre än pizzan.
Hur gick då testet
För enkelhetens skull valde vi samma Pizza; en Kebabpizza special. För att sampla servicegraden beställde vi en gratis extra pepperoni.
Vid 1820 ringer vi de fyra samtalen till Hörbys fyra pizzerior; Pizzaboden, Viking, Valentino och Al Forno, och gör beställningen. Testet genomförs parallelt, men av pedagogiska skäl redovisas resultaten här sekventiellt.
Pizzaboden
Pizzabodens Kebabpizza special kostar 75 kronor. När vi ringde uppgav de att pizzan kommer vara klar om 15 minuter. 17 minuter senare kommer pizzan över disken.
I pizzakartongen ligger det extra fefferonis precis som beställts, utan extra kostnad. Det är rejäl ruljans i Pizzaboden när vi hämtar våran pizza så det är bra jobbat att leverera på tid.
Mycket positivt att kvitto delas ut utan att man behöver fråga.
Bra, väl avvägd pizza med god smak och styrka. Den har en i testet avvikande matigt bröd. Mjuk kant, vilket kanske inte är positivt om man inte gillar det.
Pizzasalladen ser bra ut med morot och oliv, men smakar inte så bra.
Summa summarum så landar Pizzabodens betyg på 115 poäng.
Viking
Pizzeria Vikings kreation kostar 70 kronor – fem kronor mindre än Pizzabodens. När vi ringer får vi en tid på 15 minuer till att pizzan är klar. Pizzan levereras på minuten över disken.
Viking pizzeria levererar också gratis fefferonis. Även på Viking pizzeria är det full rulle när pizzan hämtas. Personalen är trots det trevliga och ger ett personligt bemötande.
Personalen frågar om kvitto behövs.
Kebabpizzan är helt ok rent smakmässigt. Innehållet känns köttigt men kompositionen känns trots det mycket bra.
Pizzasalladen levererades i en påse. När innehållet i påsen provades var det frågan om salladen var marinerad i diesel och låtits ruttna därefter. Inte helt övertygande – kanske något för miljönämnden trots allt.
Pizzeria Viking hamnar på totalen 87 poäng.
Valentino
Valentino har den längsta leveranstiden av alla pizzeriorna i testet; 20-25 minuter. Dessutom, när den skulle hämtas drog det över ytterligare 5 minuter, så de var upp till 10 minuter sena i leveransen. Det är inte heller positivt att ange ett så generöst intervall för leveransen.
När vi skall betala så lägger man på 10 kronor(!) för de extra fefferonerna. Då detta inte var överenskommet kommer vi överens om att ta bort de extra fefferonisarna. Sjäva väntan på pizzan var inte speciellt trevlig, då det surrade minst 10 flugor i lokalen och det fanns en obehaglig, dock obestämbar, lukt. Kanske just detta är något för miljökontoret, trots allt?
Pizzan kostar 75 kronor på Valentino. Gratis klubbor delas ut under besöket.
Valentino har den bästa pizzasalladen i testet. Mycket fräsch och god smak, precis som en klassisk pizzasallad skall smaka.
Totalpoängen för Valentino är 98 poäng.
Al Forno
Al Forno stilcker ut lite i de generella parametrarna. Inte nog med at de har den billigaste pizzan (65 kronor) så har de den kostaste leveranstiden på endast 10 minuter. Dessutom håller de tiden, men det kan också förklaras av dess ringa omsättning vid tidpunkten för beställningen.
Inga problem med de extra beställda fefferonisarna – man fick dessutom frågan om man ville ha fler. Mycket positivt bemötande.
Pizzasalladen delades ut i en påse, men smaken var inte speciellt bra, eller för att citera en jurymedlem ”Pizzasalladen var dålig, men till skillnad mot Vikings så var den ätbar”.
Själva pizzan var inte speciellt smakrik trots att det var mycket fyllning på den. Den var dessutom ganska hårt gräddad så kanterna var lite hårda.
Kvitto delades ut utan att man behövde fråga.
Totalpoängen för Al Forno och dess kebabpizza special blev 80 poäng.
Slutsats
Vinnare in Hörbys stora pizza test är Pizzaboden. Visserligen var inte pizzasalladen så färsch som man kunde önska (kanske en tillbakagång till ”pizzasallad orginal” i stället för att experementera med morötter och oliver) men det kompenserades med en mycket trevlig pizza som hade det som förväntas av en kebabpizza special i Hörby anno 2011.
Länk till rådatan i undersökningen. Notera även vikningen mellan Pizzeria/Pizza /Pizzasallad samt antal parametrar i varje kategori.
Men gud, det är så skönt att ni tog er an denna mycket viktiga fråga och utredde den med sådant engagemang och nogrannhet 😉
Om man ser till min minifamiljs pizzaätande så kan jag säga att erfarenheten på Valentinos är densamma … jag får inte avdraget för att jag inte har kött men om jag ska ha en extra annanasring (de lägger endast på 1 ring på en hel hawaiipizza!!!!!) så får jag betala extra. Dessutom känns personalen nonchalant – så dit går vi inte längre.
Lite nyfiken blir jag dock på hur de resonerade när de bestämde sig för att plocka bort era fefferonis … tyckte de att det var mer lönsamt att slänga dem och få badwill än att bara skicka med dem? … de hade inte sagt att de skulle vara gratis så då skulle de minsann inte ge dem gratis heller – hellre släger vi dem. Eller ve och fasa – de kanske gav samma till nästa kund?
Jag har aldrig hämtat på Al Forno. På pizzeria Viking har vi alltid fått ett bra bemötande och inget knussel men flickornas favorit är Pizzaboden… M hävdar att de är godast och W får ju oliver på salladen 😉
Jag borde naturligtvis göra ett test likt ert med minusköttpizzor – så kan man se om det verifierar ert resultat … då blir undersökningen inte bara kvalitativ utan även kvantitativ 😉
Åter igen – mycket handlingskraftigt av er att utföra denna, sedan länge, efterfrågade undersökning 😉
/Lina Sofie
Hunden har nosat sig igenom ditt alster och funnit, förutom de sedvanliga stavfelen (brådska?), ett mindre fel – faktum är att folkhälsa, som ju till viss del är en direkt följd av bra eller dålig hygien och kvalitet hos ortens utskänkningsställen, ligger inom miljönämndens ansvarsområde. För länge, länge sedan gick nämnden under namnet Miljö och hälsa.
Vov, vov!
Ett mycket djärvt grepp av en ledamot i en nämnd! All min beundran. Men katten är ju på semester och då dansar…………!
Det är ytterst ovanligt att så viktiga frågor ingående analyseras utan medverkan av konsult. Förmodligen kan du vänta en reprimand från kostchefen.
Ett problem som du inte belyst i din studie är stoleken på pizzorna. Det sägs ju att storleken inte har någon betydelse , men pizzorna är för stora. De får inte plats på min tallrik , så jag är tvingad att äta på kartongen! Hemskt!
ha ha ha … ja herregud, tänk att ni vågade lita på er egen förmåga och faktiskt fullföljde undersökningen utan konsult… eller var det bara ren dumdristighet 😉 … Så här efteråt måste det vara med en lättnadens suck som ni tänker tillbaka på planeringen och inser hur fel det kunde bli och vilken tur att det ändå gick bra 😉 …
Eller är det så att Björn, på ett snällt och försynt sätt, försöker påpeka att ni faktiskt borde bjudit in honom som konsultativ sidekick 😉 … han hade ju faktiskt en mycket bra poäng angående storleken – att äta på kartong går ”fetbort” som tonåringarna säger (och man ska ta till sig nytt … eller är det ute igen nu *~*) … fast vissa manliga datanerdar kan nog tycka att ju mer mat desto bättre 😉 … och vissa småläningar kan tycka att ju mer jag får för pengarna desto bättre 😉 … men då är frågan om ni faktiskt inte skulle bjudit in en kontrollant – för vad skall skäras bort?, sparas eller slängas? hur snabbt skall det kylas ner? när ska det bortskurna in i kylen? … och sen har vi känslorna att ta hänsyn till – den bortskurna biten kommer säkerligen känna sig mindervärdig och få komplex … och alla vet ju hur en pizza med komplex smakar – inte gott!
oj oj oj … denna fråga blir sannerligen allt mer komplicerad … ni kanske borde ha TVÅ konsulter??? – an varje kön för att balansera … en Björn och en Lina Sofie 😉
🙂 … /Lina Sofie
När maten skall lämnas av hemtjänsten, skall den ju hålla en viss temperatur vid leveransen ,har jag för mig. Kontroller lär göras! Har ändå inte miljö och hälsa missat ett arbetsområde??
Vilken temperatur håller pizzan när den kommer på köksbordet? Vilka hemska sjukdomar kan det bli annars om bakterierna växer hej vilt. Kanske en ny arbetsuppgift för de kommunanställda som nu riskerar sina jobb, när pengarna sinar allt fortare i kommunkassan/huset.
Stickprovsvis följer en kommunkontrollant med hem och kollar.
Ja vilket år kommer den lagen?
Oj Perelis vad du satt igång i köksgrytorna med din fina undersökning.